Plagiatproblematik
Der har aldrig været så stort et fokus på plagiat i uddannelses- og forskningssammenhænge som nu. Teknologiske værktøjer som plagiatkontrol-programmer betyder, at enorme mængder tekst rutinemæssigt overvåges og gemmes. Fremkomsten af frit tilgængelige AI-programmer, der kan bruges i opgaveskrivningen, udfordrer samtidig vores forståelse af plagiat.
Hvad betyder udviklingen for, hvad vi opfatter som plagiat - og hvordan man overhovedet lærer at skrive?
Plagiatdiskussionen berører ikke bare de ganske få, der oplever at blive anklaget for plagiat. Både diskussionen, kontrolforanstaltninger og de vedtagne sanktioner påvirker samtlige studerendes forhold til plagiat og til faglig skrivning. Samtidig påvirkes også underviseres og forskeres forståelse af, hvad der udgør plagiat. Det har uheldige negative konsekvenser, der ofte overses.
METoDo tilbyder foredrag om og sparring på plagiatproblematikken set i et uddannelsesperspektiv.
Temaer kan fx være:
Plagiatdiskussionens betydning for udviklingen af studerendes skrivekompetencer
AI-genererede studentertekster og plagiatforståelser
Plagiatkontrolprogrammers oversete negative indflydelse på studerendes og ph.d.-studerendes skrivning
Plagiatangst hos studerende
Medfører plagiatfokus mindre selvstændige studerende?
Hvem bestemmer, hvad der er plagiat? I krydsfeltet mellem algoritmer, faglige traditioner, jura og forretningsmodeller
Bibliotekets rolle i plagiatindsatser
“Plagiatbegrebet gemmer på et stort potentiale til at skabe en nuanceret forståelse for hvordan og på hvilke præmisser viden produceres. Hvis dette potentiale skal realiseres, så forudsætter det et samarbejde mellem en række forskellige aktører. Hvis altså formålet er at uddanne studerende, der er i stand til at skrive selvstændige opgaver, og ikke bare studerende, der er i stand til at undgå en plagiatanklage.”
— Tine Wirenfeldt Jensen & Gina Bay i "Mellem angsten for plagiatanklager og kravet om selvstændighed: Uintenderede effekter af plagiatprogrammer", Dansk Universitetspædagogisk Konference 2018.
-
Podcast om brugen af plagiatsoftware
Talk with UiB Write, Bergen University, about how a focus on plagiarism and the use of plagiarism detection software impacts students' writing development and their identity and independence as writers.
-
Webtutorial om plagiat Stopplagiat.nu
Stopplagiat.nu er en webtutorial for studerende om plagiering. Den er lavet i et samarbejde mellem de største danske forskningsbiblioteker og undervisere fra SDU, KU og AU.
-
Artikel "Nu siger jeg bare ikke noget selv"
Læs om, hvordan plagiatkontrol påvirker alle eksamener, hvorfor fraværet af plagiat ikke er en garanti for selvstændigt arbejde og hvad plagiatangst og sikkerhedsadfærd er for nogle størrelser.
Udvalgte referencer og materialer
Jensen, T. W. 2023. “Wiping away the stain: From “plagiarism checkers” to AI-assisted “plagiarism removers” and the implications for students’ understanding of academic writing”. European Association for the Teaching of Academic Writing conference, Writing technology, thinking, and learning, Schweiz 2023 (accepteret).
Jensen, TW. 2020. A critical approach to the use of plagiarism software. UiB Write: on teaching with writing in HigherEd. University of Bergen. Podcast.
Jensen, TW & Bay, G. 2019. "Non-cheater or taking part in the disciplinary dialogue? The impact of plagiarism software on the development of students' authorial identity". EATAW 2019, 10th Conference of the European Association for the Teaching of Academic Writing, Gøteborg, Sweden. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.
Jensen, TW & Bay G. 2018. ”Nu siger jeg bare ikke noget selv – plagiatkontrolprogrammers oversete negative effekter på universitetsuddannelserne”. Revy, NO: 4. Formidlingsartikel.
Jensen, TW & Bay G. 2018. "Mellem angsten for plagiatanklager og kravet om selvstændighed: Uintenderede effekter af plagiatprogrammer". DUN: Dansk Universitetspædagogisk Konference, 2018. Konferenceoplæg m. peer reviewed abstract.
Jensen, TW & Bay, G 2011, 'ICT Demonstration: Study skills and plagiarism: developing on-line learning resources in a multicultural context' EARLI 2011 (European Association for research on Learning and Instruction), Exeter, Storbritannien. Konferenceabstract.
Stopplagiat.nu. Medvirkende bl.a. TW Jensen. Webtutorialen er lavet i et samarbejde mellem de største danske forskningsbiblioteker og undervisere fra Syddansk Universitet, Københavns Universitet og Aarhus Universitet.